Weer eens met vader en zoon op de motor een trip gemaakt. Ditmaal vanuit een plaats aan de Moezel in de Eifel verschillende plekken bezocht. Zoals de Nürburgring, stuwdam, Trier en een automuseum. Al met al 1400 kilometer en een paar kaartjes afgelegd.
Category: "Riding"
Los Angeles - Haarlem. 9043 km. 52°22'43.5"N 4°37'45.6"E
We hadden afgesproken de motoren om 9.00 uur in te mogen leveren, maar meer mensen hadden die tijd afgesproken. Er bleek die dag een veteran memorial ride te zijn en zo'n beetje alle motorrijders hadden voor de deur van Eagle Rider afgesproken. Gezellig en fraai, compleet met band. Het personeel had er niet veel van en kwam ons hartelijk onthalen. Na een vlugge inspectie waren we klaar om te gaan. Fijne service, bevestigd door een taxi naar het hotel.
Nog een dag over dus we wilden naar het centrum. De metro nemen leek een goed idee, maar nadat we naar het vliegveld moesten, door moesten shuttlen, de eerste metro hadden gepakt en uit de tweede metro moesten om met een bus door Compton te worden vervoerd hadden we het idee dat een taxi een beter idee was. Het centrum was mooi en stads maar niet wat je van de tweede stad van de VS zou verwachten aan massa. Een rustige afsluiter dus die we hebben besloten met de verstandige keuze van een taxi. Spullen opgehaald bij het hotel en door naar het vliegveld. Dit keer de eersten dus zeker weten dat we niets misten, en na ongeveer 17 uur waren we op Schiphol. Of we niet weg waren geweest. Uit de verhalen blijkt dat dát wel mee zal vallen en die zullen nog jaren worden verteld.
Barstow – Los Angeles. 256 km. 33°56'47.5"N 118°22'16.3"W
Ook deze dag waren er weer buien op de rader. En weer hadden we ervoor gekozen vroeg weg te gaan. Ook deze keer werd het hoogtepunt bereikt op de berg, in dit geval aan de noordzijde van LA om de stad binnen te rijden. Daar was de grijze massa wel erg dreigend en daarbij was de gegroefde Interstate niet fijn om op te zijn. Dus natter aan de binnenkant dan de buitenkant van het pak pakten we de eerste pauze. Toen het opklaarde ging het wel weer en vervolgden we de Route66. Dit was zoals voorzien voorzien van erg veel verkeerslichten dus we hebben een stukje gesmokkeld over diezelfde gegroefde weg maar daarmee kwamen we eerder aan de leuke zaken toe zoals de stranden en Universal Studios. Wat een bezoek daar betreft een mooie dag want rijen waren er nauwelijks en het was niet snikkend heet zodat iedereen er plezier in had. Het was toch nog een eindje naar het hotel dus bijtijds de boel gepakt en de laatste zaken in orde gemaakt om de laatste dag netjes af te kunnen gaan sluiten.
Las Vegas – Barstow. 250 km. 34°53'15.0"N 116°59'42.0"W
Vandaag hadden we de keuze snel naar Barstow of via Death Valley. Aangezien we al genoeg woestijn hadden gezien hebben we gekozen voor het eerste. Dit gaf de kans naar een oud mijnstadje te gaan. Meer een attractie dan historie gezien de vele airco's die zijn ingebouwd en de 12 dollar die je voor een rondje om de berg betaalt maar dat is het openluchtmuseum dan ook. Dus een kijkje in de oude tijd genomen met vooral het idee dat velen op deze manier probeerden een toekomst te vinden in de droge omgeving van het nieuwe land. Het laatste stukje naar de stad was snel gedaan. Pas de volgende ochtend bleken de denderende treinen allemaal te verzamelen in het enorme rangeerterrein van de stad.
Kingman – Las Vegas. 167 km. 36°07'33.4"N 115°09'17.6"W
Over de route66 verder gereden naar de Hoover Dam. Veel van gezien en veel over geleerd. Mooi te zien dat zoiets imposants en ingenieus zo simpel in essentie is. Een zeer kundig en enthousiast verteller nam ons mee naar de generatoren en gaf in heldere taal aan wat er zo mooi -en minder- aan de Amerikaanse krachten was.
Na dit fraaie bezoek zou je verwachten door de woestijn naar Las Vegas te gaan maar die was er niet echt. Veel voorsteden en pretparadijsen waar je voor een klein bedrag een machinegeweer mocht leegschieten. Dit was een waarschuwing voor de plek waar we op afgingen. Las Vegas is een mooie stad met veel pracht en praal en entertainment in vele vormen. Het lokt ook vele mensen. Zeer typerend dat in het hotel direct naast de incheckbalie de gokkasten staan opgesteld. Maar we waren er niet om te kijken naar de mensen die hun geld in de machine stopten, maar de hotels, de lampen en de shows. Dus over the strip gelopen, biertjes van een tientje gedronken en een mooie show van Cirque du Soleil gezien. En gezien de snelheid waarmee de inleg van rookies aan de speeltafels in de pockets verdween, het geld maar gelaten waar het was.
Sedona – Kingman. 331 km. 35°12'40.2"N 114°01'00.9"W
De keuze om vroeg op te staan bleek juist want de regen op de radar liet een klein stukje vrije ruimte zien waar we misschien droog tussendoor konden komen. Eerst de bergen in op weg naar Jerome. Opeens was het net of we in Europa reden, wat voor een zeer Amerikaans Amerika best even wennen was. Daar was niet veel tijd voor want het ging van links naar rechts en van beneden naar boven en daarna omgekeerd. Na door het pittoreske plaatsje te zijn gegaan bijna op de top en daar vielen toch wat druppels. Een flinke waterpartij had ik een stuk minder leuk gevonden in de bochten maar deze mate van vocht en bocht was ik inmiddels aan gewend geraakt dus het rijden gings zelfs met plezier.
Uit de bergen richting Prescott en dan een haakse bocht in de richting van ... de regen. Een hele grote grijze sluier hing recht voor ons en er was niet echt een andere route denkbaar. Maar zoals meer deze reis hadden we geluk en net voordat we erin zouden rijden ging de weg naar links en trokken we aan de muur van water voorbij. Dit werd beloond met aankomst in Ash Fork waar de Route66 echt begon. Een omgeving zoals je je voorstelt van de plaatjes en de video's en waar je op je motor helemaal in je element bent. Wat van korte duur is want op de video's vertellen ze niet dat tussen die plaatsjes steeds 50 mile gereden moet worden in het inmiddels bekende landschap. Dus de drie plaatsen die we passeerden voor de overnachting waren helemaal wat je ervan voor zou stellen en dit werd door de lokale bevolking ook driftig in stand gehouden.