First things first.
Wonderlijk hoe wasmiddel- en luierfabrikanten in hun reclame zo makkelijk over hun schroom stappen. Zonder blikken of blozen vertellen zij ons dat hun nieuwe product vele malen beter is dan het oude. Wat dus betekent dat het fantastische materiaal daarvóór toch verbeterd kon worden.
Het kost mij meer moeite om een oud principe om te zetten in een nieuwe kijk. Wat dan wel een beetje gaat met een blije blik als de vrouw die haar nog wittere laken uit de machine haalt. Jezelf vernieuwen geeft voldoening, dat dan weer wel.
Netwerken. Bah. Een beetje handjeklap achter de schermen en met een schoenlepel en een kruiwagen zit je op een fijn nieuw plekje. Dat was lang mijn visie op de term. En ik denk dat het nog steeds zo werkt. Als het over kennissen gaat. Wie kent wie en ons kent ons. En als ons wie niet kent, komt wie niet bij ons terecht.
Dat kan ook anders, er is ook nog een netwerk van kennis. Waar je niet aan gedacht had, kan een ander je vertellen. De ervaring die je deelt brengt je nieuwe kennis, die je zelf niet had geleerd. Dat is fijn, waardevol.
Het afgelopen jaar heb ik deze waarde leren waarderen. Via de kennis in mijn netwerk ben ik op een plek gekomen waar ik zelf nooit aan gedacht had, en via de inspiratie van mensen met kennis van zaken op die plek heb ik andere principes weer van een verse blik kunnen voorzien. En dan wordt het een stuk duidelijker welke dingen belangrijk zijn, en hoeveel belang je daaraan hecht.
Wordt vervolgd...